sobota, 16 grudnia 2017

Arabki - kobiety i matki - czy tylko ofiary?

Kilka cytatów z książki Rity El Khayat "Kompleks Medei" Matki Śródziemnomorskie.
Jako kobieta antropolog, psychoanalityk i autor książek zauważyłam, że bardzo wyraźne ślady archaicznego matriarchatu istnieją we wszystkich społeczeństwach, przynajmniej w tych monoteistycznych.

I to właśnie , co nazywam „podstawa matriarchatu” ” społeczeństw arabsko - Islamskich, sprawiło, że napisałam „kompleks Medei”: kobiety należące do tej ogromnej populacji, wydały mi się bardzo agresywne w stosunku do swoich dzieci, wyposażone we wszystkie formy przemocy i zawsze gotowe, żeby się zemścić na swoich partnerach, dwa główne aspekty postaci Medei. Mogą być okrutne, brutale i mogą zabić tak jak mężczyźni.

Dokonałam mojego pierwszego odkrycia o Medei, gdy z przerażeniem dowiedziałem się, że to są stare kobiety, co okaleczają dziewczęta, a nie mężczyźni.

Uważam, że kobiety są jak najbardziej zdolne do najgorszej przemocy, jedne wobec drugich , kiedy były przedmiotem podobnej przemocy..

W społeczeństwach arabskich teściowe tworzą i niszczyą związki swoich synów, gardząc synową, ponieważ mało atrakcyjna, ponieważ uważa ją za leniwą lub po prostu dlatego, że istnieje.


Słuchając tysięcy matek byłam zaskoczona i zszokowana tym, co rozpowszechniają, promują, nakazują, na co pozwalają i co zabraniają; co zalecają jako dobre a co uważają za złe, ich stosunkiem do piękna albo ignorowaniem estetyki, ich własnym wyglądem, ich lekkością lub ich ciężkością, przebiegłością, ich uczciwością lub ich nikczemnością, ich skłonnościami do ukrywania prawdy, pomijania jej, robienia jej nieskuteczną, błędną i niekorzystną.

Matki mają ogromną władzę nad swoimi dziećmi i to mnie zszokowało, zaczęłam więc poszukiwania tej, którą uważałam za najgorszą : Medeę, morderczyni, psychicznie zaburzona, buntowniczka, zdegenerowana......... i tam odkryłam aspekty obecne u wszystkich matek ...... ..

Można byłoby przeanalizować „zwyrodniałe matki": jest to określenie wypowiedziane przez jedną młodą dziewczynę w obecności jej matki, podczas mojej konsultacji w dniu 21 marca 2006 r. Powinno się pozwolić im na to, aby zaakceptowały, że takie są i pomóc im w leczeniu.

Niestety, często u starszej kobiety, której cechy charakteru stały się karykaturalne, dostrzega się, patologię, która sprawiła, że jej dzieci są chore, neurotyczne a ich życie jest dla nich bardzo trudne.

Można byłoby zaprosić matki z ich małymi dziećmi, aby pomóc im w tym, żeby ich nie straszyły, nie wpajały im tego, co z nich samych uczyniło niezdolne do bycia kobietami zrównoważonymi, odpowiedzialnymi za swoje wybory w świecie, który jest coraz okrutniejszy i trudny.

PRZEMOC KOBIET WOBEC MĘŻCZYZN W KRAJACH ARABSKICH - czytaj 

Brak komentarzy:

Polecany post

Choroby psychiczne a przemoc doświadczona w dzieciństwie.